Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

از کامپیوتر و دستگاه‌های برقی خود «محافظت» کنید!

زمان مطالعه: 5 دقیقه

ارزشمندترین دارایی‌ها ما در خانه یا محیط کار، قطعاً وسایل برقی و الکترونیکی هستند. حالا این وسیله برقی می‌تواند یک PC گیمینگ، یک کنسول بازی، یخچال،‌ تلویزیون یا حتی ابزار صنعتی باشند. متصل کردن دو شاخه به پریز برق، بدون شک ساده‌ترین راهی است که می‌توان دستگاه‌ها و وسایل برقی خود را روشن کرده و آن‌ها را به کار اندازیم. با این حال، آیا با وضعیت کنونی (که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد)، انجام چنین کاری بدون استفاده از ابزار و وسایل ایمنی و محافظتی، کار درست و عاقلانه‌ای است!؟

نوسان برق یا به صورت دقیق‌تر، نوسان ولتاژ، پدیده‌ای است که همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم. بسیاری از افراد به دلیل همین نوسان برق، با کاهش عمر وسایل برقی گران قیمت خود یا به صورت کلی، از کار افتادن آن‌ها مواجه شده‌اند. این در حالی است که با استفاده از یک محافظ (در فرم‌های گوناگون)، می‌توان این نوسان را به حداقل رساند یا به صورت کلی از بین برد.

اگر هنوز به استفاده از یک محافظ برق قانع نشده‌اید، بیایید این موضوع را کمی فنی‌تر بررسی کنیم.

محافظ برق چیست؟

محافظ ولتاژ یک دستگاه الکترونیکی، واسط میان برق شهری (220 ولت) و وسایل برقی است. هر عاملی که سبب شود میزان ولتاژ از حد تعریف شده (255 – 170 ولت) افزایش یا کاهش یابد، محافظ ولتاژ، برق وسیله الکترونیکی شما را قطع می‌کند و تا زمانی که برق شبکه شهر در حالت معمولی و نرمال خود قرار نگیرد، اجازه رسیدن برق به وسایل برقی شما را نمی‌دهد. این عامل قطع شدن می‌تواند میزان ولتاژ، توان ،جریان، اشکال در سیستم توزیع و انتقال شبکه، شوک الکتریکی، رعد و برق، حوادث طبیعی، سرقت کابل شبکه شهری و موارد دیگر باشد.

پس از بازگشت ولتاژ به حالت عادی، محافظ پس از چند ثانیه یا چند دقیقه اجازه ورود برق به لوازم الکترونیکی و برقی شما را می‌دهد.

از کامپیوتر و دستگاه‌های برقی خود «محافظت» کنید!
از کامپیوتر و دستگاه‌های برقی خود «محافظت» کنید!

چرا باید از محافظ برق استفاده کنیم؟

یکی از سوالات پرتکراری که در زمینه محافظ برق مطرح می‌شود این است که چه وسایل و دستگاه‌هایی نیاز به چنین محافظی دارند؟ آیا چراغ خواب اتاق شما به یک محافظ نیاز دارد؟ آیا یخچال، تلویزیون، کامپیوتر و کنسول شما به محافظ ولتاژ احتیاج دارند؟ خبر خوب این است که برای وسایل برقی کم‌ارزش‌تری مانند چراغ خواب، نیازی به استفاده از محافظ برق نیست؛ چرا که حتی در صورت از کار افتادن آن‌ها، هزینه قابل توجهی روی دست شما نمی‌گذارند و نهایتاً یک لامپ جدید برای آن خریداری می‌کنید. با این حال، وسایل گران قیمتی مانند کامپیوتر، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی یا ماشین ظرفشویی، بی‌شک بدون محافظ ولتاژ به مرور زمان خراب می‌شوند و از کار می‌افتند.

تمام این موارد نوسان برق در حالی است که قطعی‌های پی در پی برق در روزهای گرم تابستانی را در نظر نگیریم! در هر نقطه از ایران که سکونت داشته باشید، حتماً می‌دانید که در چند سال اخیر، برق در فصل تابستان به صورت مداوم در ساعات مختلفی از روز قطع می‌شود و همین قطعی‌های پشت سر هم در یک روز یا روزهای مختلف، می‌تواند آسیب شدیدی به دستگاه‌های برقی شما وارد کند. این آسیب قطعی برق، با محافظ‌های خوب و قابل به حداقل می‌رسند. این وسایل نه تنها گران قیمت و ارزشمند هستند، بلکه بسیار حساس‌اند.

با این که بهترین راه برای بیمه کردن وسایل برقی موجود در خانه یا محل کار، استفاده از محافظ‌های برق ورودی منزل به شمار می‌آید، اما بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند با خرید محافظ‌های چند راهی، همزمان چند وسیله برقی مورد نظر خود را متصل کرده و روشن کنند.

معرفی بهترین گزینه‌ها

با این حال، نگران نباشید. از دست دادن وسایل برقی گرانبها به دلیل نوسان یا قطعی برق، تا مدت‌ها ناراحتمان می‌کند و برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی، باید به سراغ محافظ‌های برق قابل و مورد اعتماد برویم. در قسمت زیر، تعدادی محافظ تأیید شده را به شما معرفی می‌کنیم:

محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301 EVO

محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301 EVO شاید بهترین گزینه‌ای باشد که می‌توانید با استفاده از آن، محافظت از ولتاژ خانه یا محیط کار خود را تضمین نماییم. با این که بسیاری از مردم همچنان ترجیح می‌دهند با محافظ‌های چند راهی (دارای کابل بلند)، دستگاه‌های مورد نظر خود را متصل نمایند، اما GLP301 EVO این کار را برای تمام برق منزل یا محیط کار شما انجام می‌دهد و یک ولتاژ محافظت شده سراسری را برای شما به وجود می‌آورد.

بیایید با برخی از مشخصات فنی و ویژگی‌های این محافظ برق آشنا شویم:

  • کنترل دقیق و فوق العاده سریع میکروپروسسوری
  • مجهز به صفحه نمایش 3 رقمی از نوع Seven سگمنت
  • قابلیت مانیتورینگ برخط ولتاژ ورودی بر روی صفحه نمایش
  • قابلیت نمایش تایمر زمان تأخیر بر روی صفحه نمایش
  • مجهز به نشانگرهای LED وضعیت ولتاژ ورودی (برق شهر)
  • مجهز به ترمینال های جریان بالا در بخش ورودی و خروجی
  • دارای ترمینال ارت (GND) جهت ارتباط با سیستم اتصال به زمین
  • بهره‌مندی از خازن‌ های الکترولیت l105°Cدر مدار داخلی
  • مجهز به رله های فوق العاده باکیفیت و سریع 30A ساخت کمپانی HONGFA
  • قابلیت نصب در مناطق با دما و رطوبت بالا
  • 24 ماه گارانتی گرین
  • حداکثر توان خروجی: 7500VA
  • محدوده ولتاژ کاری: 170-255V AC
  • دامنه فرکانس کاری: 50-60 هرتز
  • محدوده پایین قطع ولتاژ: 175±5V
  • محدوده بالا قطع ولتاژ: 250±5V
محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301 EVO
محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301 EVO

محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301

محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301 به غیر از تفاوت‌های ظاهری و قرارگیری خانه‌های کابل، تفاوتی با مدل‌ قبلی ندارد و با همان مشخصات فنی و ویژگی‌ها که در بخش قبلی ذکر شد، کار شما را راه می‌اندازد. توجه داشته باشید که هر دو مدل GLP301 و GLP301 EVO قابلیت نصب بعد از کنتور برق و قبل از تقسیم برق واحد (مینیاتوری) را دارند.

تنها تفاوت مهم میان این دو محافظ، ترتیب کابل‌های برق از چپ به راست است. در مدل GLP301، از خانه چپ به راست، به ترتیب کابل‌های ارت، فاز، نول، نول و فاز متصل می‌شوند اما در مدل GLP301 EVO، خانه‌ها به ترتیب از چپ به راست، شامل نول، فاز، ارت، نول و فاز می‌شوند.

محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301
محافظ ولتاژ گرین لاین GLP301

محافظ و چند راهی برق 2 متری گرین لاین GLP105D

محافظ و چند راهی برق گرین لاین GLP105D، همان چیزی است که طیف وسیعی از کاربران آن را برای دستگاه‌ها و وسیله‌های برقی خود خریداری می‌کنند. این محافظ و چند راهی با کابل 2 متری، 5 پریز و البته یک صفحه دیجیتالی برای مانیتور کردن میزان ولتاژ ورودی، به گزینه مطمئنی برای کاربران تبدیل می‌گردد. البته فراموش نکنید که مدل‌های 3 و 5 متری نیز برای این محافظ و چند راهی در دسترس‌اند. شما می‌توانید مشخصات فنی این محافظ و چند راهی را در زیر مشاهده کنید:

  • طول کابل: 2 متر
  • حداکثر جریان عبوری : 10 آمپر
  • محدوده ولتاژ کاری : 220VAC
  • دامنه فرکانس کاری: 50-60 هرتز
  • مدت زمان تاخیر: 45 ثانیه
  • صفحه نمایش: 3 رقمی از نوع Seven سگمنت
  • نشانگرها : 3 عدد LED قرمز، زرد و سبز
محافظ و چند راهی برق 2 متری گرین لاین GLP105D
محافظ و چند راهی برق 2 متری گرین لاین GLP105D

نتیجه

قطعاً تا به حال به این نتیجه رسیده‌اید که استفاده از یک محافظ برق (ولتاژ) قدرتمند در خانه و محیط‌ اداری واجب است. نوسان برق و البته قطعی‌های پی در پی در روزهای گرم تابستانی، توانایی آسیب زدن به هر وسیله الکترونیکی و برقی را دارد و برای پیشگیری از رخ دادن این اتفاق، باید به سراغ محافظ‌های قابل اعتماد و استاندارد برویم.

نظر شما در مورد نوسان و قطعی برق و همچنین محافظ‌های ولتاژ چیست؟ مدل‌هایی که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا شما برای محافظت از دارایی‌های الکترونیکی ارزشمندتان از محافظ مطمئن ولتاژ استفاده می‌کنید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
دکمه بازگشت به بالا